åppelkaka

En god mumsig äppelkaka med vaniljsås
portioner/st.
200 gram  margarin
4 dl  vetemjöl
2 dl  strösocker
2 msk  vanillinsocker
4 st  stora äpplen (royal gala)
2 msk  ljus sirap
3 msk  farinsocker (strö)
2 msk  kanel
. Börja med att sätta ugnen på ca 200grader. Ta fram en pajform (jag använder en vanlig klassisk rund låg form,se bild) Mät upp rumstempererat (eller lite micrat) smör, vanillinsocker och strösocker i en bunke och vispa tills det blir en ljus och krämig smet. Nyp ner mjölet med händerna tills allt blandat sig till en kladdig smuldeg.
  • 2. Skala och skär äpplena i valfri form, jag använde tunna klyftor. Glöm inte att ta bort kärnhuset!
  • 3. Tryck ut ungefär 2/3 av smuldegen i formen så det blir ett rejält lager pajbotten. Lägg sedan äpplena fint på botten och strö farinsockret och kanelen över dom. Strö jämnt ut resten av smulorna och ringa sirapen över hela pajen. Grädda i mitten av ugnen i ca 20-30 min tills pajen har fått en gyllenbrun nyans! Servera gärna tillsammans med min underbara vaniljsås som enkelt slås ihop under tiden man gräddar pajen! (recept finns på min sida)


  • /gunander
    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:


    E-postadress: (publiceras ej)


    URL/Bloggadress:


    Kommentar:

            Kom ihåg mig?
    rss
    Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!